Vanliga frågor och svar

Frågor och svar hemstädning

Hur går till första gången?

Våra städare, en eller ibland två städare beroende på städningens omfattning kommer hem till dig för att träffa dig och gå igenom ditt hems städbehov i samband med första städningen. Upplys gärna oss om du har känsliga material eller saker som du är extra rädd om.

Har ni någon minimitid?

Vår minimitid för hemstädning inom Göteborgs kommun är 2 timmar per tillfälle.

Vad har ni för avbokningsregler?
Avbokning ska ske senast 48 timmar innan beställd städdag. Avbokningen senare än 48h tillkommer en debiteringsavgift på 350 kr. inkl. moms. Denna avgift ger inte rätt till skattereduktion.
Har ni ansvarsförsäkring?
Vi är ansvarsförsäkrade hos Trygghansa. Vår personal är försäkrad till och från, och under arbetet. Dessutom är alla medarbetare på MakeClean Fora försäkrade!
Jobbar ni röda dagar?
Vi utför inget arbete i form av städning under röda dagar. Vill du ha städningen under dessa dagar (storhelger) tillkommer övertidsersättning. Städning sker endast om en speciell överenskommelse finns.
Vad händer om det uppstår tvistemål?
Vid eventuella tvistemål följer MakeClean AB alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Vad ingår i städningen?
Damma, dammsuga och våttorka ingår det i normal hemstädning med stor fokus på badrum och kök. Har du speciella önskemål anpassar vi oss givetvis efter dem.
Ingår det städmaterial?

Ja. Vi tar med oss all rengöringsmedel och städutrustning som vi behöver inför städningen.

Kommer samma städare varje gång?
Vi har som målsättning att du ska få behålla samma städpersonal men inget vi kan avtala om. Om din ordinarie städare är sjuk eller ledig erbjuder vi en vikarie i möjligaste mån.
Hur gör vi med nycklar?
Vi skriver alltid avtal vid nyckelkvittering.
Vad har ni för faktureringsregler?
Fasta kunder faktureras i efterskott och månadsvis, d.v.s. från den 1:e till och med sista dagen i varje månad. Den 10:e i varje månad skickar vi fakturan som alltid har förfallotid 27:e i varje månad. För engångsbeställningar skickas fakturan efter utfört arbete

Frågor och svar kontorsstädning

Vilka är ni på MakeClean?

Vilka är ni på MakeClean?
MakeClean är en städfirma som startades från Hasses sovrum våren 2011 och idag är vi belägna på ett kontor på Backa Bergögata 16C med 14 stycken anställda.

Är MakeClean ett företag som vi kan lita på?
Ja absolut! Kolla gärna upp oss mot SkatteverketSkatteupplysningen,Kronofogden ellerAllabolag
Hur fungerar er kontorsstädning?

Kontakta oss via hemsidan eller ring oss för att boka ett kostnadsfritt besök i era lokaler eller kontor. En arbetsledare kommer ut och besöker er för att titta på era lokaler och tar fram en skräddarsydd offert. När ni godkänt offerten startar vi upp enligt era önskemål och företagets behov.

Har ni alla försäkringar?

Ja, vi är ansvarsförsäkrade hos Trygg-Hansa. Vår personal är försäkrad till och från, och under arbetet. Dessutom är alla medarbetare på MakeClean Fora försäkrade!

Hur mycket kostar er kontorsstädning?

Just nu erbjuder vi 15% rabatt första 2 månader för er kontorsstädning. Erbjudandet gäller kontorsstädning med städfrekvens varje eller varannan vecka. Vi debiterar också alltid fast pris och på så sätt, kommer ni alltid att veta i förväg vad tjänsten kommer att kosta er.

Hur vet vi om offerten är rimlig?

Om du jämför oss med andra seriösa aktörer så är våra fasta priser betydligt förmånligare och ekonomiska för dig som kund. Är ni bara ut efter lägsta pris, så är troligen MakeClean inte rätt företag att vända sig till.

Ingår städmaterial?

Ja, i er kontorsstädning ingår alltid städmaterial. Vi tar med allt städmaterial och städutrusning som behövs för att utföra städningen, såsom städvagn, rengöringsmedel, mikrofibertrasor, dammsugare, mopp med hink osv.

Ingår fönsterputsning i kontorsstädningen?

Nej men det går att beställa separat. Många av våra avtalskunder beställer fönsterputsning via oss mellan 1 till 3 gånger om året. Men givetvis är det ert behov som styr frekvensen.

Vilka tider städar ni?

Vi städar vanligtvis innan eller efter er kontorstid för att undvika störa er på er arbetstid, d.v.s. tidigt på morgonen eller sent på kvällar men även dagtid när ni är på plats om ni önskar det.

Kan vi vara på kontoret under tiden ni städar?

Ja absolut! Det går bra att kontoret är bemannat under tiden vi städar och självfallet kommer vi göra vårt yttersta att städa så obemärkt som det går.

Hur lång tid tar det att städa vårt kontor?

Hur lång tid just ert kontor tar att städa beror på storleken, ert behov och givetvis era önskemål. Därför är vi alltid minst 2 lokalvårdare som städar för att kunna koordinera städningen mer effektiv och snabb.

Jobbar ni röda dagar?

Vi utför inget arbete i form av kontorsstädning under röda dagar.
Infaller er städning på en röd dag så kommer vi kontakta er och föreslå städning en närliggande dag. Givetvis har ni även möjlighet att hoppa över städningen till nästa städtillfälle.

Utför ni flyttstädning av kontor?

Ja, vi kan även utföra flyttstädning av ert kontor när ni flyttar ifrån era lokaler.

Utför ni storstädning av kontor?

Ja det gör vi!! Många av våra avtalskunder beställer storstädning för sina lokaler och kontor mellan 1 till 3 gånger om året.

Kan ni vattna våra växter och blommor?
Självklart! Informera gärna oss om mängden vatten och hur ofta ni vill att vi ska göra så löser vi det för er.
Har ni någon bindningstid?

Fördelen med oss MakeClean är att vi inte har några bindningstider eller krångliga abonnemangsformer. Vi är alltid enkla att göra med för att ni ska känna er trygga med ert städavtal. Vi välkomnar all feedback och hoppas att vi tillsammans kan komma fram till hur ni vill ha det.

Hur lång är uppsägningstiden?

Uppsägningstiden för kontorsstädning är minst 1 och max 2 månader beroende på avtal.

Har ni några rekommendationer?

Läs gärna våra omdömen hittills under åren på RecoEniro eller Google.

Jag vill boka kontorsstäd, hur gör jag?

Du kan antingen ringa oss på010-5164164 eller mejla oss på info@makeclean.se så återkommer vi till dig inom 24h.

Frågor och svar flyttstädning

På vilka orter flyttstädar ni?

Hela Göteborg, Mölndal, Kållered, Lindome, Kungälv, Ale, Nol, Nödinge, Surte, Partille, Lerum, Alingsås, Kullavik, Borås, Kungsbacka, Landvetter, Mölnlycke och hela Härryda.

Erbjuder ni timtaxa eller fast pris för städningen?

Hos oss kan du alltid boka en trygg och säker flyttstädning till fast pris. Våra fasta priser är dessutom billigare och lägre än vad de flesta företag i Göteborg erbjuder.

Måste alla möbler vara utflyttade?
Ja, bostaden skall vara tom vid flyttstädningen vilket underlättar för oss att kunna göra ett mer effektivt arbete.
Ingår fönsterputsning i städningen?
Ja, fönsterputsning av 2 fönstersidor ingår alltid i en flyttstädning, d.v.s. in och utvändig.
Är det möjligt att få städning samma dag som man flyttar ut?
Självklart! Det händer ibland att kunden flyttar ut samma dag som städningen ska ske. Meddela oss gärna om så är fallet så ska vi se till och lösa det smidigast för alla parter.
Finns det något annat jag bör meddela innan?
Om det finns befintliga skador, känsligt eller ömtåligt material bör detta rapporteras innan städningen påbörjas. Till exempel fönster som inte går att öppna, något som sitter löst eller trasiga vitvaror med mera.
Hur gör vi med nyckelhanteringen inför städningen?

Du kan välja att möta upp vår personal på plats vid angiven tid eller alternativt att komma in på vårt kontor på Backa Bergögata 16C.

Hur lång tid tar städningen?

Det är svårt att beräkna det i förväg och det beror bl.a. på faktorer som bostadens skick och naturligtvis hur smutsigt den är. Tabellen nedan är en sammanställning av ungefärlig tidsåtgång för en flyttstädning.

Bostadsyta         Timmar              Antal städare

0-60 kvm                  4-5                                2

61-100 kvm            5-6                                2

101-150 kvm         6-7                                2

151-200 kvm         7-8                                3

201-250 kvm         8-9                                3

251-300 kvm        9-10                              3

Hur går det till med besiktning och garanti?
Vi erbjuder alltid 3 dagars nöjd kunds garanti för städningen, vilket betyder att vi alltid åtgärdar eventuella klagomål från dig eller från den som flyttar in inom 3 dagar.
Jag vill boka flyttstädning, hur gör jag?

Fyll gärna i formulären för flyttstädning på vår hemsida så återkommer vi till dig med svar inom 24 timmar. 

Du kan också ringa oss på 010-5164164 eller mejla oss på info@makeclean.se om du har en brådskande bokning.

Vad kostar en flyttstädning i Göteborg?

Det är lite olika då priset på en flyttstädning baseras bl.a. på din bostadsyta och andra faktorer om du exempel väljer några tillval. Ni kan enkelt räkna fram på vår hemsida eller ringa oss direkt på 010-5164164.

Kostar städningen mer under helger?
Ja, utför vi städningen under helger och röda dagar tillkommer 25% ob-tillägg på priset.
Kan jag lämna kvar några möbler?
Meddela oss gärna om du mot förmodan vill lämna kvar några möbler till nästa hyresgäst eller ägare så löser vi det.
Hur långt innan måste jag boka städning?
Normalt rekommenderar vi att du bokar städningen minst två veckor innan. Du kan naturligtvis alltid ringa oss även om det gäller kortare tid.
Kan man boka en akut flyttstädning?

Ja, vi utför även akuta flyttstädningar. Om ni behöver en städning så snart som möjligt, ber vi er att ringa oss på 010-5164164.

Vad händer om min bostad är hårt smutsad?
Är bostaden hårt smutsad kommer du att meddelas om ett extra tillägg innan städningen påbörjas. Godkänner du ej tillägget, kommer städningen att ställas in. Boka gärna ett kostnadsfritt kundbesök med oss om du är osäker om din bostad är hårt smutsad.
Hur gör vi med nycklarna efter städningen?
Antingen att vi låser och slänger in din nyckel genom brevinkastet eller inväntar dig och överlämnar nycklarna.
Vad har ni för avbokningsregler?
Avbokning senare än 48h debiteras du en fast avgift på 450 kronor inkl. moms. Avgiften ger heller inte rätt till skattereduktion.
Är flyttstädning avdragsgillt?
Ja, flyttstädning är avdragsgillt och räknas som husarbete. Du är därför berättigad till RUT-avdrag när du väljer att anlita oss för flyttstäd. Med rutavdraget betalar du bara halva arbetskostnaden!
Hur betalar jag städningen? Kontant eller faktura?
Vi mejlar dig en faktura i form av PDF-fil efter utfört uppdrag. Ni betalar efterskott med betalningsvillkor på 12 dagar. Vi har även Swish 123 114 99 39.
Har ni några rekommendationer?
Vi uppmanar alla våra kunder att sätta betyg på oss efter utförd städning på GoogleReco eller Eniro Gå gärna in och läs våra omdömen där.

Frågor och svar storstädning

Hur fungerar er storstädning?
Börja gärna med att mejla oss den checklista som finns på vår hemsida genom att bocka ur dem moment som du inte vill ha i din storstädning, då återkommer vi med en offert inom kort. När ni godkänner offerten så kommer er storstädning att utföras enligt den checklista som har mailats till oss.
Vad ingår i er storstädning?
Vår storstädningstjänst innebär en grundlig rengöring av ditt hem, d.v.s. in och utvändig städning och utförs av våra duktiga städare. Det som ingår i städningen är vad du vill ha utförd, d.v.s. era önskemål utifrån checklistan ni mejlar in till oss. Tala däremot gärna om för oss om du har känsliga material någonstans eller om det är något annat vi behöver tänka på.
Erbjuder ni timtaxa eller fast pris för storstädningen?
Hos oss kan du alltid boka en trygg och säker storstädning till fast pris. Våra fasta priser är dessutom billigare och lägre än vad de flesta företag i hela stor Göteborg.
Vad kostar en storstädning hos er?
Det är lite svårt att uppge exakt hur mycket städningen kommer att kosta då omfattningen av en storstädning kan skilja sig åt, ex är det beroende på hur smutsigt det är, bostadsyta, hur mycket möbler som finns i hushållet, barn, husdjur och vad som skall göras extra.
Ingår städmaterial i priset?
Ja. Våra städare kommer med fullt utrustade bilar, d.v.s. med allt städmaterial och städutrusning för att utföra städningen.
Kan jag lita på att ni gör en noggrann städning?
Vi utför många storstädningar varje månad och är väl medvetna om vad som ska ingå i städningen. Därför är vi alltid mycket noggranna med tjänsten vi erbjuder. Är du osäker så kan du läsa våra rekommendationer om städningar vi hittills har utfört på Google, Eniro, Reco.
Måste jag vara hemma när ni kommer?
Nej, det behöver du inte, men du måste se till att vi kan komma in hos dig. Om du inte har möjlighet att vara hemma och släppa in oss så går det bra att komma till vårt kontor på Backa Bergögata 16C några dagar innan storstädningen ska utföras och lämna in din nyckel. Våra städare använder sig av den checklista för storstädning du mejlat in till oss, så du behöver inte instruera dem innan.
Vad behöver jag ha hemma när ni kommer?
Du behöver inte ha något hemma. Det enda vi behöver från dig är tillgång till elektricitet och varmt vatten.
Jag vill boka en storstädning, hur gör jag?

Gå gärna in och fyll checklistan för storstädning på vår hemsida så återkommer vi till dig med en offert inom 24 timmar. Du kan också antingen ringa oss på 010-5164164 eller mejla oss på info@makeclean.se.

Vad händer om jag har synpunkter på städningen?
Vår målsättning är att ALLTID ha nöjda kunder och uppskattar att ni återkopplar till oss om ni förmodan skulle ha synpunkter på er städning. Då kommer vi och åtgärdar det ni inte är nöjda med.
Min bostad är mycket smutsig, kostar det extra?
Vid hårdsmutsad bostad kommer städningen inte utföras till det avtalade priset vilket förutsätter en normal smutsig bostad. Är bostaden hårt smutsad kommer kunden att meddelas om ett extra tillägg innan storstädningen påbörjas. Godkänner kunden ej tillägget, kommer städningen att ställas in.
Vad händer om min bostad är hårt smutsad?
Är bostaden hårt smutsad kommer du att meddelas om ett extra tillägg innan städningen påbörjas. Godkänner du ej tillägget, kommer städningen att ställas in. Boka gärna ett kostnadsfritt kundbesök med oss om du är osäker om din bostad är hårt smutsad.
Har ni ansvarsförsäkring?
Vi är ansvarsförsäkrade hos Trygg Hansa om det skulle ske en olycka. Vår personal är också försäkrad till och från, och under arbetet. Dessutom är alla medarbetare på MakeClean Fora försäkrade!
Hur fungerar det med avbokning?
Avbokning ska ske senast 48 timmar innan beställd städdag. Avbokningen senare än 48h tillkommer en debiteringsavgift på 450 kr. inkl. moms. Denna avgift ger inte rätt till skattereduktion.
Har ni nöjd-kundgaranti?
Vi vill alltid ha nöjda och glada kunder. Därför erbjuder vi dig alltid 3 dagars nöjd kundgaranti oavsett tjänst! Det innebär att vi ALLTID åtgärda det ni inte är nöjd med.
Vad händer om det uppstår tvistemål?
Vid eventuella tvistemål följer MakeClean AB alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Hur betalar jag för min storstädning?
Vi erbjuder alltid 3 dagars nöjd kunds garanti för städningen, vilket betyder att vi alltid åtgärdar eventuella klagomål från dig eller från den som flyttar in inom 3 dagar.
Vad händer om något går sönder när ni städar hos mig?

Vi har ansvarsförsäkring hos Trygg Hansa som täcker eventuella skador orsakade av oss. Ni anmäler det till oss via info@makeclean.se eller 010-5164164.

Frågor och svar byggstädning

På vilka orter byggstädar ni?
Hela Göteborg, Mölndal, Kållered, Lindome, Kungälv, Ale, Nol, Nödinge, Surte, Partille, Lerum, Alingsås, Kullavik, Borås, Kungsbacka, Landvetter, Mölnlycke och hela Härryda.
Har ni ID06-Kort?
Ja! Samtliga våra medarbetare på MakeClean har ID06 kort specifikt för byggarbetsplatser.
Erbjuder ni timtaxa eller fast pris för byggstädningen?
Hos oss kan du alltid boka en trygg och säker byggstädning till fast pris. Våra fasta priser är dessutom billigare och lägre än vad de flesta företag i hela stor Göteborg.
Hur fungerar er byggstädning?
Börja gärna med att mejla oss dem moment som du vill ha i din byggstädning, då återkommer vi med en offert inom kort. När ni godkänner offerten så kommer er byggstädning att utföras enligt den checklista som har mailats till oss.
Vad ingår i er byggstädning?
Vår tjänst för byggstädning innebär en grundlig rengöring av ditt hem, d.v.s. in och utvändig städning och utförs av våra duktiga städare. Det som ingår i städningen är vad du vill ha utförd, d.v.s. era önskemål utifrån checklistan ni mejlar in till oss. Tala däremot gärna om för oss om du har känsliga material någonstans eller om det är något annat vi behöver tänka på.
Hur betalar jag för min byggstädning?

Vi mejlar en faktura i form av PDF-fil till er efter utfört arbete med en förfallotid på 12 dagar. Vi ansöker om skatteavdraget åt er. Väljer ni pappersfaktura utgår en kostnad på 45 kronor. Av miljöskäl rekommenderar vi alltid PDF-faktura som dessutom är helt gratis.

Jag vill boka en byggstädning, hur gör jag?
Gå gärna in och fyll checklistan för byggstädning på vår hemsida så återkommer vi till dig med en offert inom 24 timmar. Du kan också antingen ringa oss på010-5164164eller mejla oss påinfo@makeclean.se.
Kan jag lita på att ni gör en noggrann städning?

Vi utför många byggstädningar varje månad och är väl medvetna om vad som ska ingå i städningen. Därför är vi alltid mycket noggranna med tjänsten vi erbjuder. Är du osäker så kan du läsa våra rekommendationer om städningar vi hittills har utfört på Google, Eniro, Reco.

Vad händer om min bostad är hårt smutsad?

Är bostaden hårt smutsad kommer du att meddelas om ett extra tillägg innan städningen påbörjas. Godkänner du ej tillägget, kommer städningen att ställas in. Boka gärna ett kostnadsfritt kundbesök med oss om du är osäker om din bostad är hårt smutsad.

Har ni ansvarsförsäkring?
Vi är ansvarsförsäkrade hos Trygg Hansa om det skulle ske en olycka. Vår personal är också försäkrad till och från, och under arbetet. Dessutom är alla medarbetare på MakeClean Fora försäkrade!
Hur fungerar det med avbokning?
Avbokning ska ske senast 48 timmar innan beställd städdag. Avbokningen senare än 48h tillkommer en debiteringsavgift på 450 kr. inkl. moms. Denna avgift ger inte rätt till skattereduktion.
Vad kostar en byggstädning hos er?
Det är lite svårt att uppge exakt hur mycket städningen kommer att kosta då omfattningen av en byggstädning kan skilja sig åt, ex är det beroende på hur smutsigt det är, bostadsyta, hur mycket möbler som finns i hushållet, barn, husdjur och vad som skall göras extra.
Har ni nöjd-kundgaranti?
Vi vill alltid ha nöjda och glada kunder. Därför erbjuder vi dig alltid 3 dagars nöjd kundgaranti oavsett tjänst! Det innebär att vi ALLTID åtgärda det ni inte är nöjd med.
Vad händer om det uppstår tvistemål?

Vid eventuella tvistemål följer MakeClean AB alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut.

Ingår städmaterial i priset?

Ja. Våra städare kommer med fullt utrustade bilar, d.v.s. med allt städmaterial och städutrusning för att utföra städningen.

Intresserad av att veta mer?

Kontakta oss så hjälper vi dig!